Anmälan om livsmedelsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningI den här tjänsten registrerar du som vill starta ett livsmedelsföretag din verksamhet.
För att vara ett livsmedelsföretag måste man uppfylla kravet på viss kontinuitet (regelbundenhet) och viss organisation. Det betyder att en sommaröppen glasskiosk är ett livsmedelsföretag men en matlagningskväll i en förening är inte ett livsmedelsföretag.
Inom EU finns två olika sorters tillstånd för livsmedelshanteringen, registrering och godkännande.
De flesta livsmedelsföretagen måste registreras. Registrering måste göras vid nystart, förändringar av verksamheten eller ägarbyte. Du får öppna verksamheten tidigast 14 dagar efter att kommunen fått in din anmälan om registrering. Får du beslut från kommunen tidigare går det bra att öppna när du fått beslutet. Registrering och Riskklassning kostar motsvarande 2 timmars handläggning och kommer att faktureras när ansökan har inkommit. Efter öppnande genomförs en livsmedelsinspektion med en kostnad av 3 timmars handläggningstid (ink. administration)
Företagaren är själv skyldig att se till att livsmedelslokalen är lagenligt utformad och att det finns egenkontrollprogram som är avsett för verksamheten. Detta måste vara färdigt när verksamheten startar. När verksamheten har startat kommer livsmedelsinspektören att inspektera verksamheten.
Kommunen tillämpar efterhandsdebitering och all kontroll faktureras efter inspektion.
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan: Så här hämtas företagsuppgifter.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten blir offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta Kontaktcenter via 0472-15000 för skicka in ärendet istället.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagetsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan: Så här hämtas företagsuppgifter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under fliken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för myndighetsutövning
bygg.miljo@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
047215000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Medgivande
- Anmälan om livsmedelsanläggning
- Administrativa uppgifter
- Hur kommer verksamheten att bedrivas?
- Typ av verksamhet
- Verksamhetens omfattning/storlek
- Personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in