Om e-tjänstportalen

I e-tjänstportalen finns e-tjänster som är kopplade till Alvesta kommuns olika verksamheter. För varje e-tjänst finns information om just den e-tjänsten och ofta hänvisar vi också vidare till mer information och till någon som kan svara på frågor.

E-tjänsterna är grupperade i olika kategorier. Använd gärna sökfunktionen eller möjligheten att välja en viss kategori när du söker en e-tjänst.
 

E-legitimation

En e-legitimation fungerar som en id-handling, exempelvis id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. För att använda de flesta av Alvesta kommuns e-tjänster behöver du någon form av e-legitimation. Våra e-tjänster tillåter inloggning och signering med hjälp av BankID (även mobilt BankID) och Telia e-legitimation.

Här kan du testa ditt BankID

Mer om Telia e-legitimation

Mer information om hur e-legitimation fungerar finns på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats:

www.elegitimation.se

 

Dina personuppgifter

När du använder våra e-tjänster godkänner du samtidigt att Alvesta kommun hanterar dina personuppgifter i den utsträckning som är nödvändig för att handlägga ditt ärende. Det kan även innebära att vi har med uppgifterna i en remiss eller skickar dem till andra som direkt berörs. Under Mina sidor kan du se dina tidigare och pågående ärenden. Alvesta kommun tillhandahåller denna tjänst som en service till dig och det är bara du som kan se dina ärenden. Mina sidor visas bara om du har loggat in.

Så här behandlar Alvesta kommun personuppgifter

 

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparar du din ansökan, men du skickar inte in den. När du nästa gång loggar in med din e-legitimation får du fram din sparade ansökan och kan fortsätta fylla i formuläret.