Ansökan om förhandsbesked
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om förhandsbesked hos nämnden för myndighetsutövning.
Det tas ut en avgift för handläggning av ditt ärende enligt taxa. Avgifterna ändrar sig över tid och är olika för olika ytor med mera.
Vad innebär förhandsbesked?
Om du har planer på att bygga något som kräver bygglov, kan du först söka förhandsbesked. Förhandsbeskedet är ett sätt för dig att tidigt få reda på om det du planerar att bygga överhuvudtaget är möjligt att bygga på just den plats som du tänkt dig.
Det vanligaste är att söka förhandsbesked för att bygga ett nytt hus på en obebyggd tomt utanför detaljplanerat område, till exempel om du äger eller ska köpa en obebyggd tomt eller bit mark som du vill bygga på. Om du vill stycka av en bit mark till en ny fastighet kan det också vara lättare om du har ett positivt förhandsbesked.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta Kontaktcenter via 0472-15000 för få en blankett istället.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under filken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för myndighetsutövning
bygg.miljo@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
047215000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Ansökan avser
- Bifoga handlingar
- Personuppgiftshantering
- Signera och skicka in