Begäran om entledigande från förtroendeuppdrag
Den här tjänsten kräver inloggningOm du vill avsluta ditt förtroendeuppdrag i Alvesta kommun måste du inkomma med en begäran om entledigande. Det är viktigt att du i din begäran preciserar vilket eller vilka uppdrag du önskar entledigas från. Din begäran kommer att behandlas vid kommunfullmäktiges nästkommande sammanträde och det är först därefter du blir entledigad från ditt/dina uppdrag.
När ditt uppdrag upphör kommer uppgifterna att finnas kvar i såväl HR-system som i kommunens digitala system för förtroendevalda.
Tänk på att du fortfarande är förtroendevald och har kvar ditt/dina uppdrag fram till dess att kommunfullmäktiges beslut om att entlediga dig har vunnit laga kraft då anslagstiden för det justerade protokollet har löpt ut.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta Kontaktcenter via 0472-15000 för skicka in ärendet istället.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under fliken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
0472 - 15000