Begäran om registerutdrag
Den här tjänsten kräver inloggningDet är viktigt för oss på Alvesta kommun att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. För att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig kan du begära ett registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR, artikel 15).
Du kan begära ut ett registerutdrag om dig själv eller om barn som du är vårdnadshavare för.
Du kommer att få besked om registerutdraget inom en månad, efter att din begäran inkommit till oss.
Om vi av någon anledning inte kan ta fram ett registerutdrag får du besked om det.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället Kontaktcenter via 0472-15000 för att få blanketten för att begära ett registerutdrag.
Begäran om att få ut handlingar
En begäran om registerutdrag är inte en begäran om att få ut de handlingar där uppgifter om dig finns registrerade. För att göra en sådan begäran, kontakta Kontaktcenter via kommunen@alvesta.se eller 0472-15000
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under fliken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
0472-15000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om begäran
- Instruktioner till din begäran
- Personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in