Frågor, felanmälan och synpunkter
Välkommen att ställa en fråga, lämna en synpunkt eller gör en felanmälan direkt här i e-tjänsten.
Var gärna så detaljerad som möjligt när du beskriver ditt ärende. Ange till exempel vilken skola, boende, gata eller liknande det gäller, så kan vi hjälpa dig snabbare.
Du kan lämna in ditt ärende anonymt. Om du vill bli kontaktad väljer du själv på vilket sätt du vill att vi ska svara dig.
OBS! Via akuta ärenden som till exempel vattenläcka ring 0472-15000 som har koppling till jour utanför kontorstider.
Skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta Kontaktcenter via 0472-15000 för skicka in ärendet istället.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- Hur länge vi sparar dina personuppgifter kan variera beroende på vilka verksamhet det avser och på vilken typ av synpunkt/klagomål du lämnar.
Övrigt om lagringstid
Lagringstiden regleras i respektive nämnds informationshanteringsplan. Som huvudregel bevaras synpunkter och klagomål för evigt, men synpunkter och klagomål av tillfällig karaktär - dvs ärenden som kan åtgärdas omedelbart med en enkel åtgärd gallras efter åtgärd. Om vi vill veta mer om lagringstid inom respektive nämnds ansvarsområde, kontakta oss via e-post: kommunen@alvesta.se eller på telefonnummer 0472-150 00.
Alla handlingar som är inkomna eller upprättade och förvaras hos Alvesta kommun är som huvudregel offentliga och kan komma att begäras ut.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
047215000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ärendet avser
- Ställ en fråga, lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
- Förhandsgranska
- Skicka in
