Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingenVid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- Hur länge vi sparar dina personuppgifter kan variera beroende på vilka verksamhet det avser och på vilken typ av synpunkt/klagomål du lämnar.
Övrigt om lagringstidLagringstiden regleras i respektive nämnds informationshanteringsplan. Som huvudregel bevaras synpunkter och klagomål för evigt, men synpunkter och klagomål av tillfällig karaktär - dvs ärenden som kan åtgärdas omedelbart med en enkel åtgärd gallras efter åtgärd. Om vi vill veta mer om lagringstid inom respektive nämnds ansvarsområde, kontakta oss via e-post: kommunen@alvesta.se eller på telefonnummer 0472-150 00.
Alla handlingar som är inkomna eller upprättade och förvaras hos Alvesta kommun är som huvudregel offentliga och kan komma att begäras ut.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@alvesta.se