Anmälan om omfattande frånvaro - fristående enheter och övriga kommuner
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten är tänkt att underlätta för rektorer med annan huvudman än Alvesta kommun att rapportera att en frånvaroutredning startats i grund- eller gymnasieskola för elev folkbokförd i Alvesta kommun.
GRUNDSKOLA:
Om en elev har upprepad eller längre frånvaro, ska den utredas skyndsamt av rektor samt anmälas till huvudman. Start av utredning ska också meddelas elevens hemkommun. I e-tjänsten är det möjligt att meddela Alvesta kommun att kontakt behövs i ärendet, exempelvis för att få stöd utifrån hemkommunens samordningsansvar. (Se 7 kap. 19a, 22§§ skollagen)
GYMNASIESKOLA:
Vid upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte är obehövligt. Huvudmannen ska snarast meddela hemkommunen om en elev som inte fyllt 20 år utan giltigt skäl är frånvarande i betydande utsträckning. (Se 15 kapitlet 15 § och 18 kapitlet 15 § skollagen.)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under fliken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden, Nämnden för arbete och lärande
kommunen@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
0472-15000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Verksamhet
- Anmälan
- Så här hanterar vi dina personuppgifter
- Förhandsgranska
- Skicka in