Ansökan om självskjutsbidrag/kompletteringsresa för gymnasieelever
Den här tjänsten kräver inloggningFör elever som går i gymnasieskolan ansvarar hemkommunen för kostnaden för elevens resor mellan hemmet (elevens folkbokföringsadress) och skolan, två resor varje vardag under terminen.
Enligt huvudregeln ersätter Alvesta kommuneleverna genom ett resekort via Länstrafiken Kronobergs reseapp för resor med kollektivtrafiken.
Följande villkor ska vara uppfyllda för att eleven ska ha rätt till elevresa
- Eleven är folkbokförd i Alvesta kommun
- Studier sker på heltid
- Färdvägen mellan hem och skola är minst sex kilometer
- Eleven erhåller inte inackorderingsstöd
- Resekort erbjuds fram till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år
Elever som uppfyller ovanstående regler men inte har möjlighet att nyttja linjetrafiken eller har långt till närmaste hållplats kan ansöka om kontant ersättning (självskjutsbidrag eller kompletteringsresa) om något av nedanstående alternativ uppfylls:
- Avståndet till närmaste hållplats är minst sex kilometer
- Förbindelser med kollektivtrafiken saknas helt
- Medicinska skäl (ansökan skicka in på blankett och läkarintyg bifogas)
- Särskilda skäl (ansökan skickar in på blankett och intyg bifogas)
Ansökan görs av myndig elev eller vårdnadshavare.
Om elev eller vårdnadshavare inte har möjlighet att använda denna e-tjänst, exempelvis vid skyddade personuppgifter, tillfälligt personnummer eller om eleven ännu inte är folkbokförd i Alvesta kommun men kommer att flytta hit, kan ansöka via blankett. Blanketten skickas via post eller mejl efter kontakt med administratör med ansvar för elevresor via kommunens kontaktcenter 0472-150 00.
Förändrade förhållande måste anmälas, inför terminsstarten eller under pågående termin, till kommunens administratör med ansvar för elevresor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under fliken "Om" i huvudmenyn ovan.
Övriga upplysningar
Du har rätt att enligt dataskyddsförordningen få upplysningar om hur dina uppgifter behandlas och kan begära ett så kallat registerutdrag över dina personuppgiftsbehandlingar. Kontakta i så fall kommunstyrelsens dataskyddssamordnare via mejl till Funktionsbrevlåda kommunen@alvesta.se eller via brev till Alvesta kommun, Kommunledningsförvaltningen, Centralplan 1, 342 80 Alvesta. Det går även bra att hämta en blankett för begäran i kommunhusets reception. Vill du kontakta vårt dataskyddsombud gör du det lättast via mejl: kommunen@alvesta.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Nämnden för arbete och lärande
fal@alvesta.se
Kontaktcenter
kommunen@alvesta.se
047215000